Pat Lowette > Dagschotel > Hoe negatief positief wordt…
- 23 oktober 2020 -
Dagschotel :

Hoe negatief positief wordt…

Meer dan twintig jaar geleden reeds probeerde ik – voor het eerst – in een ziekenhuis de medewerkers te doen nadenken over patiëntvriendelijkheid. In hun houding en lichaamstaal, in hun mondelinge communicatie, in hun denken rond zorg,…

Als men bijvoorbeeld ‘niets’ – lees ‘geen ziektekiemen’ – gevonden heeft in een bloedstaal, noemt men dit in het medisch labo – begrijpelijkerwijze – een ‘negatieve’ test. “Uw test is negatief” getuigt echter van weinig patiëntgerichtheid, want vanuit het standpunt van de patiënt is dit natuurlijk géén negatieve boodschap, wel integendeel.
Omgekeerd klinkt “De resultaten zijn positief” zeer bizar als men daarmee bijvoorbeeld een gesprek opent om een patiënt te vertellen dat hij of zij kanker heeft. Wat is er daar positief aan?

Opletten met vakjargon en denken vanuit de patiënt leidt tot andere – cliëntgerichte – boodschappen: “Ik heb goed nieuws, er werd niets gevonden in je bloedstaal” en “Ik heb spijtig genoeg geen goed nieuws voor je want in je bloedstaal…” bijvoorbeeld.
Denken vanuit de klant, de burger, de cliënt, de patiënt,… In theorie is iedereen het erover eens. In praktijk vraagt het wel wat gedragsverandering.

Gelukkig ken ik dit bizarre negatief-positief-verhaal en leidt dit bij mij niet tot spraakverwarring. Toen ik dan ook te horen kreeg dat ‘mijn’ Corona-test negatief was, wist ik dat ik dan toch niét besmet was met Covid-19. Goed nieuws dus! Waarvoor dank (*).
“Nooit gedacht dat we ooit zoveel negatief nieuws als positief zouden benaderen 😉” berichtte mijn jongste dochter. En gelijk heeft ze.

*************

(*) Met een bijzonder woord van dank aan alle medewerkers van Huisartsengroepspraktijk Heirnis waar ik – jarenlang reeds – door iedereen telkens weer ‘positief’ ontvangen word.

Zoek naar:

Recent

Labels

Archief

© Pat Lowette